Sunday, October 3, 2010

Melayu Baru: Persetujuan ke-2.

Melihat perkembangan isu Ketuanan Melayu yang hebat dipersoalkan oleh pelbagai pihak semakin menyedihkan. Lebih menyedihkan lagi ialah yang mempersoalkan isu itu bukan saja di kalangan kaum bukan Melayu tetapi kini kaum Melayu sendiri yang semakin menjadi-jadi.
Mutakhir sekali kita dikhabarkan seorang MP muda Melayu yang mengajak sebuah NGO orang Melayu berdebat tentang hak orang Melayu yang dikatakan tidak wujud dalam perlembagaan. Keghairahan MP muda Melayu ini dilihat seolah-olah seperti kata pepatah “lebih sudu dari kuah”. Kaum lain yang beria-ia sangat tetapi kita sesama sendiri pula yang sudah berlebihan. Tak cukup dengan itu, diadakan juga forum-forum yang membidas tentang hak-hak orang Melayu.
Saya sedar kedua-dua pihak ada kepentingan masing-masing:-
- UMNO memperkatakan Ketuanan Melayu kerana semata-mata untuk menjaga kepentingan mereka kekal, bukan sangat untuk menolong orang Melayu.
- PR pulak melakukannya semata-mata ingin mengaut undi Cina, bukan kerana mereka yakin dengan pencairan hak Melayu secara total.
Ya, kita tidak setuju Ketuanan Melayu ala UMNO tetapi kita juga tidak setuju hak Melayu dicairkan kerana implikasinya sangat besar.
Persetujuan ke-2
Oleh itu kita mencadangkan kedua-dua pihak bersetuju untuk TIDAK melaungkan perjuangan Ketuanan Melayu dan TIDAK menyerang hak Melayu secara terbuka kerana:-
i. Ia akan melemahkan kemuliaan bangsa Melayu Muslim sehingga bangsa ini tidak akan ada lagi maruah di kaca mata bangsa lain.
ii. Membenarkan musuh menghina Melayu dan mentertawakan gelagat kita. Ia juga akan memudahkan mereka untuk merancang strategi melemahkan Melayu. Jika Melayu lemah bererti Islam juga akan lemah (dalam konteks Malaysia) kerana Melayu adalah kaum majoriti.
iii. Memberi ruang musuh untuk menyerang Islam secara terbuka dan berani kerana mereka tahu kita berpecah dan dengan itu tidak mampu untuk mempertahankan Islam.
“MELAYU SEPAKAT ISLAM BERDAULAT”

No comments:

Post a Comment